دو مستند ویدئویی درباره‌ی بحران‌های مالی | زیرنویس فارسی: برنامه‌ی تلویزیونی کادر

 

مارکس زمانی در کتاب «فقر فلسفه» در نقادی برخوردهای صرفاً عالمانه چنین نوشت: «… تا جایی‌که آن‌ها به جستجوی دانش‌اند و تنها به برساختن نظام‌های علمی می‌پردازند، تا جایی که آن‌ها [تنها] در سرآغاز مبارزه باقی می‌مانند، در فقر چیزی نمی‌بینند به جز خود فقر را، بدون دیدن سویه‌ی انقلابی و براندازانه‌ی آن، که جامعه‌ی کهنه را واژگون خواهد ساخت …».

آنچه امروز در یونان می‌گذرد گویا ترجمانی است از همان سویه‌ی مغفول‌مانده‌ای که مارکس در فراز فوق بدان اشاره کرده است.

«ائتلاف چپ رادیکال» در انتخابات یونان بالاترین رای را به خود اختصاص داده و قدرت را به دست گرفته است. بدون‌شک این یک اتفاق تاریخی است که امید به ایجاد تغییرات در وضع موجود -به‌ویژه- در اروپا را با خود به همراه اورده است. اما فارغ از چندوچون تحولات آتی و این که چه اندازه بنیان‌کن و برهم‌زننده‌ی مناسبات باشند (یا نه)، بایستی شرایط کنونی حاکم بر جامعه‌ی یونان را درک کرد؛ این که چه اتفاقی افتاده است که در این جامعهْ نبرد طبقاتی به طور آشکاری در عرصه‌ی انتخابات تجلی پیدا کرده است؛ جامعه‌ای که در آن در مجموع در حدود نیمی از رای‌دهندگان خواهان قدرت‌گرفتن حزب چپ رادیکال و حزب کمونیست هستند.

در همین راستا، و برای مرور فشرده‌ی روندی که جامعه‌ی یونان را گرفتار فلاکت اقتصادی و التهابات سیاسی سال‌های اخیر کرده، مشاهده‌ی دو مستند ویدئویی که به همت رفقای تلویزیون «کادر» نسخه‌ی دارای زیرنویس فارسی آن ارائه شده است، را به مخاطبان پیشنهاد می‌کنیم. هر دو مستند توسط یک گروه از فیلم‌سازان چپ‌گرا، با محوریت کاترینا کیتیدی و آریس هاتزیستفانو، تهیه و ساخته شده است. فیلم مستند اول، «دبتوکراسی» (حکومت وام‌پایه)، بحران بدهی سال ۲۰۱۰ یونان را بررسی می‌کند و موضع‌گیری مشخصی نسبت به این بحران دارد و آن را به مثابه «بدهی نفرت‌انگیز» معرفی می‌کند. سازندگان این فیلم، در مستند دوم خود که «کاتاسترویکا» نام دارد، فرایندی را تحلیل می‌کنند که زیرساخت‌های جامعه را از دولت به دست افراد خصوصی منتقل می‌کند؛ آن‌ها ضمناً تجربیات فرایند «خصوصی‌سازی» در کشورهای دیگر را نیز توضیح می‌دهند تا رابطه‌ی فلاکت حاکم بر یونان را با مناسبات نولیبرالی حاکم در سطح اروپایی (و جهانی) به تصویر بکشند. در این دو فیلم می‌توانیم اندکی از فلاکت تحمیل‌شده به جامعه‌ی یونان و همین‌طور دلایل ساختاری برسازنده‌ی این نکبت و رنج را ملاحظه کنیم.

سخن را کوتاه می‌کنیم و ضمن قدردانی از زحمات رفقای «کادر»، به کارگران و مبارزان و مردم رنج‌دیده‌ی ‫‏یونان‬ درود می‌فرستیم و همبستگی خود را با مبارزات آنان اعلام می‌کنیم.

پراکسیس | بهمن‌‌ماه ۱۳۹۳

فیلم مستند «دبتوکراسی» یا حکومت وام‌پایه [با زیرنویس فارسی]

 

فیلم مستند کاتاسترویکا [با زیرنویس فارسی]

 

 

به اشتراک بگذارید

1 thought on “دو مستند ویدئویی درباره‌ی بحران‌های مالی | زیرنویس فارسی: برنامه‌ی تلویزیونی کادر”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *