برنامه‌های ششمین گردهمایی درباره‌ی کشتار زندانیان سیاسی در ایران

توضیح پراکسیس

امسال، ششمین گردهمایی سراسری درباره‌ی کشتار زندانیان سیاسی در ایران در شهر برلین برگزار می‌شود. در روزهای۱۱ تا ۱۳ سپتامبر (۲۰ تا ۲۳ شهریور) برلین میزبان آنهایی خواهد بود که در نظرشان تاریخ نوشته‌‌شده و روایت‌شده توسط حاکمان و دستگاه‌های ایدئولوژیک تاریخ‌سازی‌شان، چیزی جز تحریف وقایع در راستای توجیه و حفظ وضع موجود نیست؛ و در مقابل، به روایت‌های محذوفان و سرکوب‌شدگان به‌مثابه روایت‌های تاریخی‌ می‌نگرند که نه‌تنها برگ‌های مدفون‌شده‌ای از حقایق تاریخیِ مقاومت‌ها و سرکوب‌های گذشته را بیان می‌کنند و ابعادی واقعی از مبارزات رهایی‌بخش پیشین را در یادها نقش می‌زنند، بلکه به‌میانجیِ همه‌ی این‌ها تاریخ مبارزاتِ گذشته را برای تدقیق مختصات مبارزه‌ی امروز و ملزوماتش احضار می‌کنند؛ چرا که برای آنان که به ضرورت مبارزه باور و پایبندی دارند، گذشته بخشی جدایی‌ناپذیر از امروز است و تداوم سلطه‌ی حاکمان (و بدیهی و ابدی نمایاندن آن) جز از طریق حذف مستمر گذشته یا تحریف نظام‌مند آن ممکن نیست.

این گردهمایی این بار در شرایطی برگزار می‌شود که حاکمیت ایران به یمن دولت آشتی ملی و ادامه‌ی موفقِ سازماندهیِ افکار عمومی ضمن تثبیت پایه‌های متزلزل خود، رفته‌رفته آماده‌ی استقبال از شرایط پسا-تحریم می‌شود و بهره‌بردای استراتژیک از آن را زمینه‌سازی می‌کند. سرشت‌نشان وضعیت حاضر آن است که تشدید و گسترش‌ همه‌جانبه‌ي نولیبرالیسم بیش از همیشه با بازآرایی و بسط پایه‌های قدرت و تضمین مسیرهای انباشت سرمایه درهم‌تنیده شده است. رویه‌ای که ضرورتاً با تشدید فرودست‌سازی و به‌حاشیه‌‌راندن هرچه بیشترِ اکثریتِ فرودستِ جامعه همراه بوده و به همین دلیل ضرورتِ سرکوب مستمر بازندگان وضعیت را بیش از گذشته در پیشِ روی فاتحان قرار می‌دهد؛ ضرورتی که تنها زمانی می‌تواند به‌طور موثری به عمل در آید که حاکمیت با توان هرچه بیشتری به سرکوب نظام‌مند حقیقت تاریخیِ سرکوب‌ها و مقاومت‌های دوره‌های پیشین بپردازد. در راستای چنین اهدافی است که بازوهای اجرایی و تبلیغاتی حاکمیت تهاجم همه‌جانبه‌ به تاریخِ مبارزات انقلابی، و سنت‌ها و اندیشه‌ها و آرمان‌خواهی رهایی‌بخش را در ابعاد و گستره‌ای بیش از گذشته در دستور کار خود قرار داده‌اند؛ و کارزار سرکوب‌گرانه‌ی تبلیغاتیِ گسترده‌ای، از به‌اصطلاح انتشارات «پژوهشی» و «مستندات» تاریخی وزارت اطلاعات تا «روشنگری‌»های نشریات متعددی همچون مهرنامه، را به‌مثابه اشکال تازه‌ی کین‌خواهی‌ها از انقلابیون و تفکر انقلابی به راه انداخته‌اند. گو این‌که همه‌ی این تلاش‌های پی‌گیر برای تحریف و سرکوب حقیقتْ به‌طور متناقض‌نمایی این حقیقت را افشا می‌کند که حقیقت در خود انقلابی است.

در فضایی این‌چنین متأثر از اشکال نوین تهاجم و تحریف توسط حکومت سرمایه و سرکوب، برگزاری همایشی که موضوع کشتار زندانیان سیاسی را با ضرورت تداوم مبارزات انقلابی پیوند می‌زند، اهمیت و ضرورت ویژه‌ای می‌یابد. با امید به تداوم و تعمیق چنین تحرکاتی، به استقبال این گردهمایی می‌رویم.

پراکسیس

شهریور ۱۳۹۴

 

 

poster1

 

فهرست برنامه‌های ششمین گردهمایی درباره‌ی کشتار زندانیان سیاسی در ایران

۱۱ تا ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۵ – برلین


به کجا این سرنوشت شوم را رقم زدند؟ به کجا؟

که خرخاکی‌ها،

جنگاوران میدان نبرد باشند

و یاران من:

برهنه بر خاک،

بی‌هیچ بانگ شیونی

جان بسپارند.

از تیرگی بر آمدیم

آن‌گونه که خورشید تصور موهومی از روشنایی گردید

و در التهاب رقص‌هایمان

شمایل مقدس فاجعه

بالماسکه‌ی حقیر دنیای مردگان بودند.

آن‌گونه بر آمدیم

که سرنوشت‌مان را رقم زنیم.

و اینک:

شورانگیزترین مردمان، شورانگیزترین

با زخمی به سینه

به خونابه می‌غلطند

به بانگی بر نمی‌آییم، به شیونی!

به کجا این سرنوشت شوم را رقم زدند؟ به کجا؟

شعر «سرنوشت»، سروده داریوش سلحشور

 

کمیته‌ی برگزارکننده‌ی ششمین گردهمایی سراسری درباره‌ی کشتار زندانیان سیاسی در ایران، به همه‌ی خانواده‌های جان‌فشانان، زندانیان سیاسی، جان‌به‌دربردگان از کشتارها، هنرمندان، پژوهش‌گران، فعالین سیاسی چپ و فعالین دفاع از حقوق زندانیان سیاسی که طول ماه‌ها و هفته‌های گذشته برای برگزاری هرچه گسترده‌تر و موفق‌تر گردهمایی سراسری کوشیده‌اند و می‌کوشند، درود می‌فرستد و امیدوار است این تلاش‌ها قدم دیگری باشد برای گرامی‌داشت یاد و پیکار در جهت آرمان‌های سیاسی و انقلابی هزاران‌هزار انسانی که برای جامعه‌ی انسانی، برای جامعه‌ای عاری از اعدام، شکنجه و زندان، برای برابری، آزادی و سوسیالیسم مبارزه کردند.

امسال، ششمین گردهمایی سراسری شاهد حضور و ارائه‌ی آثار هنرمندانی همچون مهرنوش اشترانی (پرفورمر)، مینا خانی (رقصنده)، سیاگزار برلیان (شاعر)، عباس سماکار (شاعر)، عبدالله کشاورز (شاعر)، شکیب مصدق (خواننده)، گروه دلنوازان (گروه موسیقی) و سیاوش فانی (گرافیست و پرفورمر)  است.

 

سخنرانی‌ها و کارگاه‌ها

در طول سه روز گردهمایی از روز جمعه ۱۱ سپتامبر تا یکشنبه ۱۳ سپتامبر، مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها، میزگردها، کارگاه‌ها (Workshops)، نمایشگاه و برنامه‌های فرهنگی و هنری تدارک دیده شده است که به شرح زیر اعلام می‌شود. روز و زمان دقیق برنامه‌ها در بروشور گردهمایی سراسری منتشر و در محل گردهمائی به عزیزان شرکت‌کننده ارائه خواهد شد:

 

پنل سرکوب

ستاره عباسی: سرکوب ساختاری در مناطق نفت‌خیز

منصور تیفوری: سرکوب ساختاری در زندان‌های کردستان در دهه‌ی اخیر

حمید مافی: سرکوب ساختاری آزادی بیان

سعیده سعادت: سرکوب ساختاری جامعه‌ی کوئیر در ایران

 

پنل مقاومت

سهیلا بهادری: مقاومت در بند زنان در دهه‌ی شصت

یاسر گُلی: مقاومت در زندان‌های کردستان

حمید نوذری: اشکال مختلف مقاومت در خارج از کشور

مینا هاشمی: اشکال مختلف مقاومت خانواده‌های زندانیان سیاسی در دهه‌ی شصت

 

پنل مبارزه

گروه پراکسیس: جستاری در ضرورت بازسازی گفتمان انقلابی

سعید حبیبی: جنبش چپ دانشجویی و میراث دهه‌ی شصت

شهین نوائی: جنبش زنان و میراث دهه‌ی شصت

بهروز خباز: جنبش کارگری و میراث دهه‌ی شصت

ابراهیم علی‌پور: جایگاه مبارزه‌ی مسلحانه در گفتمان‌های مبارزه

 

شب همبستگی بین‌المللی

بهرام قدیمی: دادخواهی بدون واسطه؛ در دفاع از عمل مستقیم مردمی (با نگاهی به تجربه‌ی آمریکای لاتین)

یکی از زندانیان سابق فراکسیون ارتش سرخ آلمان (RAF)

 

بخش ویژه‌ی یاد یاران و بگذار سخن بگویم

تلاشی جمعی، برای بزرگداشت یاد و خاطره‌ی رفقا و مبارزینی که در طول دهه‌های پیشین از میان ما رفته‌اند و گزارش شاهدان مستقیم از وضعیت زندان‌های ایران. این بخش ویژه در روز یکشنبه صبح با یاری همه‌ی حاضرین در گردهمایی تدارک دیده شده است و از این رو از همه‌ی شرکت‌کنندگانی که می‌خواهند یاد رفیقی را در این بخش بیان کنند یا گزارشی از تجربه‌ی مستقیم خود در زندان‌های جمهوری اسلامی دارند، تقاضا می‌شود به کمیته‌ی برگزارکننده اطلاع دهند. علاوه‌براین، در بخش ویژه‌ای با نگاهی به بیانیه‌ی «ما نویسنده‌ایم!» به سرنوشت نویسندگان، وبلاگ‌نویسان و مسئله‌ی قتل‌های زنجیره‌ای که همچنان مختومه نشده است، پرداخته خواهد شد. نام تعدادی از افرادی که در بخشی از این برنامه صحبت می‌کنند، به شرح زیر است: عصمت طالبی، سیاگزار برلیان، حسین زال‌زاده، محمود خلیلی، همایون ایوانی، مهدی عدالت‌فر و …

 

کارگاه‌ها و بحث آزاد جمعی

بحث درباره‌ی ادامه‌ی موضوعات مربوط به سرکوب، مقاومت و مبارزه:

ارائه: فریبا امیرخیزی، بهرام رحمانی، شهاب سیروان، بیژن کیارسی، مجید آزادی

گرداننده: عسل اخوان

 

بررسی تجربه‌ی ۱۰ سال برگزاری گردهمایی سراسری درباره‌ی کشتار زندانیان سیاسی در ایران و روش‌های مطلوب سازماندهی این گردهمایی‌ها.

ارائه: همایون ایوانی، سعید حبیبی

گردانند‌گان: علی دروازه‌غاری و سیاوش محمودی

 

برنامه‌های هنری، شعرخوانی و موسیقی

شعر خوانی: عباس سماکار، عبدالله کشاورز، سیاگزار برلیان

موسیقی: شکیب مصدق، گروه دلنوازان

رقص نمایشی: مینا خانی، مهرنوش اشترانی

پرفورمنس: سیاوش فانی

نمایشگاه هنرمندان

 

سرنگون باد رژیم سرمایه‌داری جمهوری اسلامی!

زندانی سیاسی آزاد باید گردد!

زنده‌باد آزادی، زنده‌باد سوسیالیزم!

کمیته‌ی برگزارکننده‌ی ششمین گردهمائی سراسری در باره‌ی کشتار زندانیان سیاسی در ایران

۱۱ تا ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۵ در برلین

 

* * *

* پیوندهای مرتبط و مفید در ارتباط با برنامه:

http://dialogt.de/

http://dialogt.net/

http://www.cmppir6.com/

 

به اشتراک بگذارید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *