فتوبلاگ ولیعصر: ثبت نبض خیابان در شاهرگ تهران

[دریافت نسخه PDF]

ولیعصر را با عنوان طولانی ترین خیابان خاورمیانهمعرفی می کنند. خیابانی که نوستالژی چنارهای بلندش هیچگاه رهایت نمی کند حتی اگر هیچ قرار عاشقانه ای در یکی از کافه های پرتعداد آن را به خاطر نیاوریولیعصرِ فتووبلاگ ولیعصر (1) اما آمار و نوستالژی و مکان خصوصی کافه را وا می گذارد و ولیعصر را به مثابه مکان جمعی” در برابر دید بیننده قرار می دهد.

ولیعصری که هنوز روزهای پرالتهاب بهمن پنجاه و هفت و تسخیر صدا و سیما را در یاد دارد و عطر تن های جوانانی که در خرداد هشتاد و هشت دست در دست هم تجریش را به راه آهن متصل کردند بر تنش باقی‌ است. اما ولیعصر تنها به خاطره ها ختم نمی شود: “ارزش خیابان ولی عصر، اهمیت تاریخی فرهنگی و اقتصادی آن  تنها و تنها به خاطر مردمی ست که با فعالیت خود به آن جان می بخشند و آنرا هم چون رودخانه یی  پر حرکت می سازنددر این خیابان سرمایه یی که در تهران تولید می شود جا به جا می شود و نقش کلیدی ولی عصر در جایگاهی ست که در مبادله ی سرمایه در مادر شهر تهران و کلا پایتخت کشور دارد.“

از چهار راه معروفش که محل تقاطع افکار است و شرق را به غرب پیوند می زند، آن چنان که انقلاب را به فردوسی؛ و کتمان فقر را به گفتمان فقر همچون جنوب به شمالش؛ تا پارک دانشجویی که تنها به دانشجویان متعلق نیست و بزرگترین پاتوق عشق‌های ممنوعه است و نماد تئاترایران. بر هر گوشه‌ای از ولیعصر که دست بگذاری حنجره ای گشوده می‌شود که دردها و تمناهای ساکنان ابر شهر زخمدیده ی تهران را فریاد می کند ... .

می گویند که این روز ها عکاسی از خیابان ولیعصر منوط به اجازه پلیس است، گویی که می خواهند تصویر این شاهراه فرهنگی که مکان جریان مستقیم پاها و گفته ها و صداهاست را ناپدید کنند و یا دگرگون بنمایند. این که هراس شان از بازنمایی تصویر مردمانی است که خس و خاشاک نامیده شدند یا از قاب بستن فقر و شکاف طبقاتی روان در پیکر جامعه، معلوم نیست. چیزی که مشخص است آن است که باید از این ممنوعیت تن زد و باید «خیابان» را دوباره از آن خود کرد. ولیعصر، فتوبلاگی است که می خواهد با گردآوری عکس ها و یادها و نوشته ها ولیعصری را بسازد که ممنوع از چهره نمایی است. فراخوانی است برای همسازی خیابانی که قرار است «مکان جمعی» ما باشد نه از پشت مانیتور و نه در کنج کافی شاپ ها بلکه بر کف خیابان.(2)


پانوشت:

1) برای دسترسی به صفحه اصلی فتوبلاگ ولی عصر روی اینجا کلیک کنید.

2) جهت کسب آگاهی از چند و چون همکاری با فتوبلاگ ولی عصر و نحوه ارسال عکس ها و توضیحات تان به صفحه “درباره این فتوبلاگ” مراجعه نمایید.

به اشتراک بگذارید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *