چپ باید از کوبانی و انقلاب گسترده‌تر سوریه حمایت کند | کری اوکلی | ترجمه‌‌ی احسان پورخیری

TOPSHOTS-TURKEY-SYRIA-CONFLICT-REFUGEES

دریافت نسخه‌ی PDF

رسانه‌های جمعی در طی هفته‌های گذشته به خاطر نبرد قهرمانانه‌ی مبارزان کرد در کوبانی حیرت‌زده شده‌اند، مبارزانی که برخلاف پیش‌بینی‌ها، جلوی پیشرَوی دولت اسلامی [که از این پس داعش خوانده می‌شود] برای اشغال شهرشان را گرفته‌اند.

کردهای کوبانی برای دفاع از حق تعیین سرنوشت خویش مبارزه می‌کنند، حقی که برای کردها در منطقه حدود یک سده است که نادیده گرفته می‌شود. قدرت‌های استعماری و منطقه‌ای گاه‌وبیگاه به آنان خیانت کرده‌اند. عزم و اراده‌ای [که مردم کوبانی] به میانجی آن در مقابل داعش مقاومت کرده‌اند، فصلی الهام‌بخش در تاریخ دیرپای مبارزه است.

اما در پوشش خبری این نبرد در رسانه‌های جمعی و لیبرال ناسازگاری عمیقی مشاهده می‌شود. چنان است که گویی کردها تنها کسانی هستند که برای بقا در سوریه دست به مبارزه زده‌اند.

در واقع، نبرد کوبانی، تنها یکی از مبارزاتی است که در سرتاسر سوریه، بر سر مرگ و زندگی در جریان است.

در حلب، که مرکز صنعتی کشور [سوریه] است، نیروهای معترض ماه‌ها برای بقا جنگیده‌اند، و این در حالی است که از سویی تحت محاصره‌ی رژیم اسد و از سوی دیگر تحت محاصره‌ی داعش بودند.

تعداد خبرنگاران غربی در حلب کم است، بیشتر به این خاطر که رژیم به طور روزانه مناطق تحت سیطره‌ی معترضان در شهر را بمباران می‌کند. اما این به آن معنی نیست که معترضان وجود ندارند یا شکست خورده‌اند. وایس نیوز۱ منبع غیرمنتظره‌ای درباره‌ی واقعیت زندگی در حلب است، و نوشته‌های منتشر‌شده در وبسایتش تصویری از مقاومت را ترسیم می‌کند که با تسلیم فاصله‌ی زیادی دارد.

بنا به گفته‌ی ابو اَما فرمانده‌ی معترضان: «اگر بررسی کنیم که چگونه ارتش آزاد سوریه تاکنون توانسته دوام بیاورد، می‌بینیم که اگر داعش نبود، رژیم تا به امروز سقوط کرده بود.»

وی به شوخی افزود: «غرب از ما حمایت نخواهد کرد، چرا که ما ایدئولوژی اسلامی داریم. اما ما مسلمانان میانه‌رویی هستیم. من آنجلینا جولی را دوست دارم.»

مبارز دیگری به وایس نیوزگفته است: «در تمام کشورهای اروپایی اگر کسی در تظاهرات کشته شود، کل دولت مورد بازخواست قرار می‌گیرد. در تمام دنیا هیچ رژیمی جنایت‌کارتر از این رژیم نیست. [رژیم اسد] مردم و کشور را نابود کرده است.»

مقاومت علیه رژیم در کل سوریه هنوز ادامه دارد، و رژیم گرچه غرقه به خون شده اما از پا نیفتاده است. و در همه جا مردمانی هستند که می‌خواهند رنج و مبارزه‌شان در جهان فراسوی مرزهایشان ثبت شود (و در یادها بماند).

« این کوبانی دیگری‌ست، و اسد در حال قلع‌وقمع و کشتن آنان است بدون هیچ پوششی در رسانه‌های بین‌المللی.» این گفته‌ی آدِم است در گفتگوی‌‌اش با ناظر سوریه۲؛ وی دانشجویی است در غوطه‌ی شرقی؛ یکی از پایگاه‌های معترضان در حوالی دمشق.

«در هر صورت ما می‌میریم. همه‌ی ما در این منطقه‌ی وسیع حومه‌ی دمشق زندانی هستیم. همگی منتظر یک گلوله‌ی توپ، یک حمله‌ی هوایی، یک راکت هستیم که بیاید و در چشم برهم‌زدنی همه‌ی ما را به جنازه بدل کند. حتی آن دسته هم که از این حملات جان سالم به در می‌برند، در نهایت احتمالاً از گرسنگی یا کمبود دارو می‌میرند. تا زمانی که قاتل ما بشار اسد است هیچ‌کس هیچ توجهی به ما نشان نمی‌دهد؛ کسی که چهار سال است برای قلع‌وقمع ما با تمامی ابزار در دسترس‌اش، موافقت بین‌المللی را همراه خود دارد».

بنا به گزارش ناظر سوریه، شهرهای غوطه‌ی شرقی به واسطه‌ی نیروهای مسلح رژیم، از آغاز ماه آگوست، با یک لشکرکشیِ نظامی خشن مواجه شده‌اند. رژیم بمباران‌های هوایی زیادی انجام داده و بیش از 20 کشتار دسته‌جمعی را مرتکب شده که به مرگ تقریباً 500 نفر، که اغلب غیرنظامی بوده‌اند، منجر شده است. مناطق پرجمعیت مورد هدف بمب‌های ترموباریک (گرمافشاری)، موشک‌های هدایت‌شونده (هوشمند)، توپخانه‌ها، خمپاره‌اندازها و سایر سلاح‌ها قرار گرفته‌اند.

کل سوریه به یک منطقه‌ی جنگی تبدیل شده است. نیروهای کرد در شمال این حق را دارند که برای دفاع از مناطقی که اکنون به عنوان نتیجه‌ی عقب‌نشینی رژیم در مواجهه با یک خیزش ملّی در کنترل آن‌هاست، مبارزه کنند. اما مدت‌هاست که زمان آن فرارسیده تا مبارزات سایر نقاط کشور در دو جبهه (علیه داعش و رژیم بشار اسد) نیز به رسمیت شناخته‌شده و مورد حمایت قرار گیرند.

۲۰ اکتبر ۲۰۱۴

منبع:

Left should support Kobane, and broader Syrian revolution

Redflag.org.au/article/left-should-support-kobane-and-broader-syrian-revolution

 

۱Vice news

۲. Syrian Observer

به اشتراک بگذارید

1 thought on “چپ باید از کوبانی و انقلاب گسترده‌تر سوریه حمایت کند | کری اوکلی | ترجمه‌‌ی احسان پورخیری”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *