طلوع و صعود دولت اسلامی | نویسنده: سامی رمضانی | ترجمه‌: بابک پاشاجاوید

members_of_the_isisتوضیح عکس: اعضای «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) به‌همراه فرمانده ارشد [خود] ابو وهیب.

دریافت نسخه‌ی PDF

یادداشت وب‌سایت مرجع: پیشروی سریع ستیزه‌جویان دولت اسلامی در سراسر عراق، که به‌طور عمده تحت عنوان داعش1 شناخته می‌شوند، کشور را به آشوب کشانده است.

***

خیزش «دولت اسلامی»2 و دیگر سازمان‌های فرقه‌ای خشونت‌آمیز در خاورمیانه، یکی از پی‌آمدهای خونین عوامل وابسته‌به‌همِ بسیاری است.

نخست. تسلیح و آموزش بن لادن و نیروهای طالبان توسط ایالات متحد در افغانستان/ پاکستان در دهه‌ی ۱۹۸۰.

دوم. تهاجم به افغانستان در سال ۲۰۰۱ و اشغالِ این کشور، تحت هدایت ایالات متحد.

سوم. تهاجم به عراق در سال ۲۰۰۳ و اشغالِ این کشور، که به نابودی دولت و نهادهای اجتماعی کشور و برآمدن سازمان‌های تروریستی منجر شد. ایالات متحد برای جنگ علیه مقاومت در عراق جوخه‌های مرگ برپا نمود و شش [نهاد] شبه‌نظامی محرمانه‌ پی‌ریزی کرد.

چهارم. بمباران لیبی توسط «ناتو» و حمایتِ آن از بازداشتی‌های سابق گوانتانامو و شبه‌نظامیان در آن کشور.

پنجم. تسلیح و پشتیبانی مالی سازمان‌های فرقه‌ای مسلح سوری توسط اعضای ناتو و حاکمان خلیج از طریق ترکیه‌ی [عضو] ناتو. قطر به‌تنهایی سه میلیارد دلار طی دوسال (۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳) صرفِ [این پروژه] کرد.

ششم. تلاش‌های ایالات متحد، عربستان سعودی و قطر برای منزوی کردن و احاطه‌ی ایران از طریق یک جنگ تبلیغاتی فرقه‌ای از زمان انقلاب ۱۹۷۹ ایران.

هفتم. بذل‌وبخششِ بی‌شمارِ میلیاردی از پولِ نفت در طولِ بیش از چند دهه توسط خاندان‌های وهابی حاکم عربستان سعودی و قطر، برای گسترش آیین فرقه‌ایِ خشونت‌آمیز وهابی در سراسر جهان اسلام و اروپا.

هشتم. برآمدن نوعی اتحاد در عراق، حداقل به‌طور دوفاکتو۳ و موقتی، بین داعش، شبه‌نظامیان کردِ مقتدر بارزانی و فرماندهان سابقِ طرفدارِ صدام و حزب بعث، تحت هدایت عزت الدوری، معاون [اول] سابق صدام.

اکثریت عمده‌‌ی مسلمانانِ اهل سنت آیین وهابی را نمی‌پذیرند، [آیینی] که با عقاید رایج در تقریبا تمامی کشورهای مسلمان مخالف است. در عراق در دهه‌ی ۱۹۲۰، روحانیون برجسته‌ی شیعه و سنی به‌منظور بیرون راندن وهابی‌هایی که از شبه‌جزیره‌ی عربستان به‌سمت عراق می‌آمدند، متحد شدند.

اتحادی مشابه پدید خواهد آمد.

 

* سامی رمضانی مدرس جامعهشناسی زادهی عراق، نویسندهدربارهی امور جاری عراق و خاورمیانه و عضو کمیتهی رهبری «ائتلاف جنگ را متوقف کنید» است.

منبع: این متن ترجمه‌ای است از The rise and rise of the Islamic State که در تاریخ ۸ آگوست ۲۰۱۴ منتشر شده است.

 

1 ISIS

2 IS

۳ منظور نگارنده از اتحاد «دوفاکتو»، احتمالا این است که سه جریانِ کردهای تحت رهبریِ بارزانی، بعث‌گراها و داعش که با رژیمِ نوری مالکی مخالفت می‌کردند، از این منظر در این دوره‌ی موقت در یک جبهه قرار گرفته و درنتیجه به شکل بالفعل و ناخوانده اتحادی را ایجاد کرده بودند. در واقع، سیاست‌های بارزانی پس از سقوط موصل سبب شد تا انتقادهای بسیاری از این منظر مطرح گردد که دولت بارزانی می‌بایست در آن دوره برای شکل گرفتن اتحادی میان دولت اقلیم کردستان و دولت نوری مالکی علیه داعش تلاش می‌کرد. (م.)

به اشتراک بگذارید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *